Dagje Hanoi

13 december 2017 - Hanoi, Vietnam

Vandaag hebben we dus zoals gezegd de franse invloed van hanoi verkend.  Spijtig genoeg in de regen, en als we de weersvoorspellingen moeten geloven dan zal dat nog heel veel gebeuren deze reis.
Sommige straatjes doen inderdaad een beetje aan Parijs denken, met z'n gezellige terrasjes en pleintjes.  De St Joseph kathedraal valt op in het midden van de stad.  Hier wilden de franse overheersers het katholieke geloof op de kaart zetten door een eeuwenoude pagode te slopen en er de kathedraal op te bouwen wat op veel protest van de vietnamezen stuitte.  Op een van de pleinen heeft een boedhistische monnik zichzelf in brand gestoken als teken van protest.
Na de middag zijn we de eeuwenoude keizerlijke citadel gaan bezoeken die gebouwd werd onder de dynastie van Ly Viet en die tijdens de amerikaanse oorlog gebruikt werd als hoofdkwartier en commandocentrum.
Omdat we ons afvroegen wat die Amerikanen hier eigenlijk te zoeken hadden zijn we de antwoorden hierop gaan zoeken in het War Museum.  De 2 oorlogen tegen de fransen en de amerikanen werd hier volledig uitgelegd tot in detail....jammer genoeg...in het vietnamees, zonder vertaling.  Dus dan maar naar Mister Google om uitleg en die zal ik jullie besparen.  Feit is dat de Amerikanen hier even met hun spierballen wilden rollen maar uiteindelijk met de staart tussen hun benen zijn weggetrokken, en daar zijn de Vietnamezen nog steeds heel fier op.
Rond vier uur zijn we in ons luxebusje gestapt om de 5u durende rit naar Sapa aan te vatten.  Daar aangekomen rond half 10 in de mist, maar het hotelletje ziet er goed uit en er is verwarming op de kamers, dat is hier echt wel nodig.

1. Josiane:
    13 december 2017
    Spijtig van die regen he, had het gezien op de internationale weerkaart en ook dat er de eerste week geen beterschap in zicht is. Wij hebben vroeger geprotesteerd tegen die oorlog (in mijn hippietijd) , tegen die bemoeizuchtige amerikanen, maar de eigenlijke reden wist ik nu ook niet meer. Maar eigenlijk kwam het neer op schrik van het communisme.
  2. Mario:
    13 december 2017
    Jullie blog is weer heel onderhoudend en meeslepend geschreven. Het lijkt wel alsof ik met jullie mee op reis ben. Bovendien leer ik elke dag iets bij.
    Vermits we reizen om te leren is de missie geslaagd!
  3. Jeff en Shari:
    14 december 2017
    Jammer dat het weer niet mee zit, maar daar laten jullie avonturiers jullie niet door kennen he!
    De foto's zijn prachtig om te zien.
    + Ergens deze reis gaan jullie toch nog moeten uitzoeken wat het nut is van die driehoekige ronde hoeden van die mensen :D
  4. Suzanne:
    14 december 2017
    Volgens ons tegen de zon maar ook tehen de regen 😍
  5. Proost Chris:
    14 december 2017
    Of hoe Westerse veroveringsdrift en bemoeizucht catastrofes heeft veroorzaakt!