Een dagje op stap met een fantastische gids rond Dalat

26 december 2017 - Dalat, Vietnam

Na een lekker ontbijtje kwam onze gids ons om 9u oppikken voor een dagje toeren in de omgeving van Dalat. De weersvoorspellingen waren weerom slecht maar gelukkig troffen we een gids uit de duizend.  Hij vertelde de hele dag door over hoe de omgeving op 10 jaar tijd volledig ontbost werd en hoe de hotels als paddestoelen uit de grond opschoten.  Naarmate hij vertelde voelden we aan dat hij niet opgezet was met de communistische regering en haar dubieuze beslissingen.  Hij was voor ons een beetje de Vietnamese Ché Guevara, en dat was dus net de perfecte gids voor ons.  We hingen de hele dag aan zijn lippen om meer te weten te komen over de economische, sociale en politieke situatie hier in Vietnam, en hij vertelde honderduit. Over bijvoorbeeld hoe de Chinezen van de lage invoertax naar Amerika profiteren door massaal hun goederen hier te deponeren en daarna te transporteren naar Amerika als 'made in Vietnam'.  Zo lijkt de export van Vietnam heel hoog maar in werkelijkheid gaan de Chinezen met gigantische winsten lopen.
Ondertussen bracht hij ons naar een fantastisch mooie waterval, een koffieplantage waar hij ons de 'weasel koffiebonen' liet proeven, zoek maar even op wat dat is:)
Na een lekker maaltijdje hebben we als nagerecht nog een schoteltje krekels gegeten in een krekelkwekerij en fantastisch lekkere zijderupslarven in een zijdespinnerij.
Ondanks de gietende regen vanaf de middag hebben we er een fijne en vooral leerrijke dag opzitten dankzij onze fantastische gids.

Foto's volgen morgen

1. Josiane:
    26 december 2017
    Allez, dan hadden jullie geluk bij een ongeluk...elk nadeel heb ze voordeel ( J. Cruyf ). Heb het nog niet opgezocht maar denk dat het de bewerkte uitwerpselen zijn van een beestje die de bessen gegeten heeft. In Antwerpen zou een koffiebar zijn waar je die koffie kan drinken. Dacht dat het in Bali en Indonesië was. Maar echt leuk dat jullie op deze manier zoveel te weten gekomen zijn over het land. Dus waar een dagje regen niet allemaal goed kan voor zijn he. Prettige avond verder.
  2. Jan Proost:
    26 december 2017
    Ja heel interessant maar over al die wormen eten dat is niks voor mij ons vake weet daar meer over dus maar wachten op zijn reactie ??????
  3. Jan Proost:
    26 december 2017
    Jullie zullen wel een prachtige dag gehad hebben, natuurlijk moet je het maar treffen met zo"n gids, verschrikkelijk natuurlijk dat de enige natuurlijke bron nl het enorme woud leeggeroofd,verkwanseld door hun leiders, door Fransen,Amerikane,Russen en nu Chinezen, en het ergste is eigenlijk nog dat er op veel te kleine schaal aan herbebossing gedaan wordt. Die krekels eten is natuurlijk ook niet voor iedereen zo vanzelfsprekend maar ik weet uit ervaring dat het best meevalt, je zal je nog wel herinneren hoe die zwarten voor de koplampen van onze auto liepen in de sprinkhanentijd, met plastikzakken, flessen enz....
    immers de honger noopt hun om vanalles te eten,bloemknoppen,wilde vruchten, knollen enz..
    dat van die koffiebonen zal voor het grootste gedeelte wel een hype zijn, ik heb koffie genoeg gezien in zijn natuurlijke vorm, ik weet niet of dat de uiteindelijke smaak veel zou veranderen,het zal tussen de oren zitten zeker??
    geniet nog maar verder en hopelijk kom je nog interessante gidsen en belevenissen tegen en denk eraan, zorg voor mekaar en geen gekke risicos
  4. Els:
    27 december 2017
    Echt wel 'n interessant dagje ondanks de regen,
    ik vind het leuk om jullie n beetje mee te volgen en
    de Vietnam ervaring ook wat deel. Thx voor deze blog
  5. Dorien:
    27 december 2017
    Da's leuk dat jullie zo'n goede gids getroffen hebben! Die koffie kennen wij ook nog van in Bali. 😁
  6. Paul en Rosa:
    27 december 2017
    Met een gids kom je natuurlijk veel meer te weten.En het was dus weer leerzaam.
    Wel Natasja,haar neef, verkoopt alle insecten.Dus als jullie daar zin in hebben,in Belgie
    zijn ze ook verkrijgbaar.In Gent en Antwerpen dus!
    We hopen dat jullie nu toch nog een beetje droger en mooier weer zal hebben,dan kunnen die regenjassen eens drogen he
  7. Diane Nelissen:
    30 december 2017
    Dat is interessant,en leerrijk zo'n super gids
    Hebben jullie van die insecten gegeten?
    Hoop dat jullie op een leuke plaats zijn om oud op nieuw te vieren op zijn Vietnamees.
    Alvast mijn beste wensen voor 2️⃣0️⃣1️⃣8️⃣
  8. Suzanne:
    31 december 2017
    Jahoor we hebben er allemaal van geproefd. We zijn nu aangekomen op het eiland Phu Quoc om oud op nieuw te vieren.