De Mekong Delta

5 januari 2018 - Can Tho, Vietnam

Gisteren zijn we om 7u vertrokken met de bus naar de haven op Phu Quoc. Van daar uit hebben we de ferry genomen naar Rach Gia , om vervolgens met de bus naar onze volgende bestemming de Mekong Delta te rijden.
Dit was alweer een avontuur op zich, eerst met 9 man en bagage in een minibusje gepropt waarna de chauffeur als een gek naar de haven reed.  Daar gaf hij iedereen een ferry ticket die we voordien geboekt hadden, maar zowat iedereen had verkeerde namen op zijn ticket, dus ook verkeerde zitplaatsen op de ferry.  Uiteindelijk is ook dit weer goedgekomen door onderling allemaal te gaan wisselen.
De boot moest 130km afleggen en dat deed hij tegen een stevige 50km/uur, dus 2u40min later stonden we alweer op de kade van het vaste land waar we terug als een kudde dieren in minibusjes gestouwd werden om ons naar het busstation te brengen.
Na nog een heftige busrit van 3u en een taxirit door de nauwe wegjes in de Mekong Delta kwamen we aan in onze "homestay" in "the middle of nowhere".  De hutten waarin we moesten slapen waren heeeeel basic, met musquietennetten en zonder airco... en liet het juist vandaag zo broeierig heet zijn!!

Vandaag zijn we om 4u vertrokken met het bootje van de homestay om de drijvende markten op de Mekong te gaan verkennen.  We voeren in het donker door een doolhof van kilometerslange kanaaltjes tot we na een goed uur op een grotere Cai Rai stroom uitkwamen waar we de vroegste van de twee markten aandeden. Die begon om 5u tot ten laatste 8u.  Deze markten zijn echte groothandelsmarkten, waar alleen grote hoeveelheden verhandeld werden van groenten en fruit.  Hier vind je geen toeristische soeveniersbootjes, enkel de echte handel op het water die wel aan het verminderen is door de aanleg van steeds meer autowegen.  Aan de grote van de boten kan je zien of het groothandelaars, kleinhandelaars of gewone verkopers zijn, die met hun kleinere bootjes door de nauwe kanaaltjes kunnen om hun waar aan de bewoners daar te verkopen.
De tweede markt is een permanente, met nog grotere schepen waar de handelaars soms de hele week blijven liggen tot hun koopwaar helemaal verkocht is.  Ze wonen en leven dus ook op die schepen in heel minimalistische omstandigheden.  Zich wassen betekent in de rivier springen, waar de buurman misschien net een toiletbezoek aan het doen is en  eten wordt besteld bij de talloze "resto bootjes" die voorbij varen.
Nadien hebben we nog een cacao farm bezocht.  De eigenaar had hier in de jaren 70 één hectare cacaoplanten gezet die hij  volledig alleen tot cacaopoeder verwerkt.  We konden het hele proces zien en proeven van de zuivere cacao.

De man vertelde ons dat er zelfs een belgische chocolatier uit Mechelen bij hem zijn cacao bestelde.  Slim gezien, want die kost hier echt een fractie van de normale marktprijs.  Na nog een glaasje cacaocider, die heel lekker was, zijn we terug richting onze homestay gevaren waar we in de namiddag nog een leuke fietstocht langs de talloze kanaaltjes en bruggetjes hebben gemaakt.
Morgen vertrekken we via een tocht door een ander deel van de Mekong Delta naar onze eindbestemming, om daar zondagavond onze vlucht terug te nemen naar huis, naar onze familie, kinderen en kleinkindjes, die we nu toch wel echt beginnen missen.

1. Jan Proost:
    5 januari 2018
    Proficiat aan de schrijver en ook aan de foto graaf het was een hele belevenis om jullie verhalen te lezen en de reis te volgen van op afstand wij wensen jullie nog mooie aangename laatste dag en vooral een veilige terug reis naar het thuisfront 👍👍👍👄👄👄😍😍😍
  2. Josiane:
    5 januari 2018
    Ik kan niet anders dan "moeke" 100% bij te treden in wat ze schrijft. Wij hebben er ook enorm van genoten, van de spannende verhalenen en van de mooie foto's. Uiteraard wensen we jullie ook een mooie laatste dag en een veilige terugreis. Natuurlijk beginnen jullie nu te verlangen naar de kleine en grote ukken. Nogmaals bedankt en geniet nog van de laatste dag. Ben benieuwd of jullie iets meer te zien en te weten komen van de aquacultuur van pangasius en scampi. Draag nog goed zorg voor elkaar.
  3. Jan Proost:
    6 januari 2018
    Dat zal wel een prachtige, boeiende maar vooral ook confronterende dag geweest zijn.
    Als wij op dezelfde manier moesten in leven blijven met onze verminderde weerstand???
    Dan klagen en zagen wij soms op ons openbaar vervoer en op de zuiverheid van zetels, compartimenten enz...Niet slecht om met uw twee voeten nog eens op de grond te staan en de levensomstandigheden van die mensen, die dan altijd nog goedlachs, goed gehumeurd en behulpzaam zijn nog eens te zien en te ondervinden.
    Zo ga je hier weer alles beter kunnen relativeren, het zal zijn tijd wel uitdoen en morgen komt er nog een dag, geniet nog van het allerlaatste stukje en tot straks
  4. Paul en Rosa:
    6 januari 2018
    Het hele verhaal van jullie reis hebben we toch goed kunnen volgen
    ook een beetje kunnen inleven van jullie avonturen! De natuur iets natuurlijk heel
    mooi.Maar jullie hebben ook beseft dat het hier wel goed iets om te leven. Dus deze reis
    is zeker een ervaring rijker.Wel thuis en blijf uitkijken!
  5. Diane Nelissen:
    7 januari 2018
    Jullie hebbeneen prachtige reisgemaakt.
    Leuk dat jullie mij hebbenlaten meegenieten.
    Goede terugreis met een speciale koffer vol mooie enleuke herinneringen. 👍😊
  6. Erna Puts:
    8 januari 2018
    het was zeker een mooie reis en een boeiende ook al deed het weer een beetje tegen maar de laatste dagen heeft alles weer goed gemaakt een goede terug reis bedankt om mij mee te laten genieten het waren zeer mooie foto s en heel boeiende verhalen