Reisdag Sa Pa naar Hai Phong

16 december 2017 - Hanoi, Vietnam

Deze morgen vroeg uit de veren om de bus vanuit Sa Pa naar Hanoi te nemen.  De taxi was er stipt op het gevraagde uur, dus dat kon niet beter beginnen.  Na een bochtig ritje kwamen we netjes om kwart voor 8 aan bij het busstation.  Om 8u zaten we in de bus... en om 9uur nog steeds... maar nog geen kilometer verder.  Onze trein vanuit Hanoi naar Hai Phong vertrok om 15u20, ruim 2u na de voorziene aankomst van onze bus, dus normaal zou dat nog moeten lukken.
We hebben ondertussen ook al door dat een vietnamees als hij even niks hoeft te doen slaapt, dus ook een busrit wordt horizontaal uitgevoerd, ook al is dit gewoon overdag.  De bus bestond dus uit enkel volledig plat liggende zetels die supercomfortabel zijn...als je max 1,60m bent en maatje 38 van voet.  Als je groter bent zit je dus gewrongen met je benen tussen een metalen geraamte en kan je je voeten enkel schuin in zijn voorziene ligplaats persen!!! Ik voelde me dus eigenlijk vooral een sardien in blik. En eigenlijk hadden we dan nog geluk dat we in de onderste rij konden "liggen", waar nog ietsje meer bewegingsruimte was.
Toen we om 3u nog vast stonden in het verkeer in Hanoi wisten we dat we iets anders gingen moeten verzinnen om in Hai Phong te geraken vanavond.  De latere trein was volzet en bussen reden er niet meer op zaterdag.
Toen we van de bus gestapt waren zijn we in een cafeetje gaan googelen wat nog mogelijk was en vonden een langeafstands taximaatschappij waar we konden naar bellen... in het vietnamees!!!

Dus maar iedereen op straat aanklampen en vragen of ze wat engels konden om die dan voor ons te laten bellen.  Uiteindelijk een meisje gevonden die onze tolk wou zijn en ja hoor, de taxi werd geregeld en een half uurtje later zaten we in een Toyota Fortuner die ons naar Hai Phong bracht. Om 19u30 zijn we netjes voor ons hotelletje afgezet. Het opzoekwerk van mij en de grote mond van Suzanne heeft ons vandaag weer netjes tot op onze eindbestemming gebracht.

Verder willen we nog iedereen bedanken voor de leuke reacties op de blog.

1. Proost Chris:
    16 december 2017
    Dit hoort erbij natuurlijk. Misschien kunnen jullie een spoedcursus Vietnamees volgen tijdens het wachten, kwestie van de nood een deugd temaken!
  2. Mario:
    16 december 2017
    Geen strandvakantie, maar toch eventjes gestrand...
  3. Theo en Ria:
    17 december 2017
    Jullie zijn toch echte plantrekkers. De groeten van moeke bos. De foto's zijn leuk, zo kunnen we ook de omgeving mee bewonderen waar jullie geweest zijn. Hopelijk hebben jullie de volgende dagen wat minder tegenslag met jullie planning ! Maar avontuurlijk blijft het wel die onverwachte en onbekende verwikkelingen in jullie reis!
  4. Jan Proost:
    17 december 2017
    Eind goed alles goed he Het is elke dag een nieuwe belevenis !!!!!!!!!spannend !!!!!!
  5. Jan Proost:
    17 december 2017
    Ik volg wel met aandacht en sta soms verstomd, al of niet gewild van jullie spitsvondig Heide, je komt er hoe dan ook uiteindelijk wel, ik ben bij een groep" Belgen in het buitenland" en sta verstomd hoeveel Belgen ook in Vietnam wonen, ik zal de juiste naam eens laten weten en wie weet, komt het wel eens van pas.
    Zorg voor mekaar en houd het vooral veilig en wees steeds alert, jullie(papa)
  6. Jan Proost:
    17 december 2017
    De groep noemt " blije Belgen in het buitenland"
  7. Josiane:
    17 december 2017
    Pff wat een dagje alweer! Maar met een grote mond en een plantrekker bij de hand kom je door het ganse land. Maar wat een drukte in die steden. Al bij al spanne de en beklijvende reis.