Vietnam, here we are!!!

11 december 2017 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Zaterdagavond was het dan eindelijk zo ver, we konden vertrekken.  Eerst naar Zaventem om daar met Emirates naar onze tussenstop in Dubai te vliegen.  De drie uren wachten in de luchthaven waren zo voorbij, want we hadden via onze reisverzekering van Touring toegang tot de lounges.  Daar konden we ons tegoed doen aan gratis eten en drinken en moesten we ons nog reppen naar de gate om in te schepen.  De vlucht met Emirates was top, veel beenruimte, vriendelijke crew en lekker eten.  In Dubai konden we onze benen even strekken voor een uurtje of 3 om dan terug door te vliegen naar Ho Chi Minh, waar we landden om 19u30 zondagavond plaatselijke tijd.

Aanvraag visum en douanecontrole gingen verbazend vlot, zodat we rond 21u in de taxi richting hotel zaten.  En toen kwam de ontnuchtering... ons appartement bleek reeds doorverhuurd te zijn aan anderen.  Daar stonden we dan om 22u in een wildvreemde stad ZONDER slaapplaats.

Gelukkig liepen we een supervriendelijke Vietnamees tegen het lijf die zeer goed engels sprak en die een hotel voor ons kon regelen in de buurt waar wij ons bevonden. Zo konden we rond 22u30 dan toch na een lange reis onze kamers innemen en een verfrissende douche pakken.  Eerste opdracht volbracht !!!

Na een verkwikkende nacht en een lekker ontbijtje gingen we vandaag de wereldberoemde tunnels va Cu Chi bezoeken.  Vervoer en gids hebben we via een kantoortje dichtbij het hotel geregeld.

De tunnels van Cu Chi zijn een tunnelcomplex gebouwd in 1940 in de strijd tegen de Fransen die nadien door de Viet Cong in de strijd tegen de Amerikanen fel zijn uitgebreid tot een netwerk van 250 km, en die gebruikt werden om te infiltreren in Saigon om daar sabotage te plegen.   Ze bestonden uit 3 verdiepingen waar het onderste verdiep als vluchtweg diende die in de Mekong uitmondde.  Deze tunnels waren zo goed gecamoufleerd dat de onwetende Amerikanen er een basis op bouwden en dit pas ontdekten na ettelijke aanvallen op hun kamp.  De Viet Cong waren ook meester in het maken van boobytraps en bestreden de amerikanen volgens het principe " Wie niet sterk is moet slim zijn" Deze ontruimden het gebied en riepen het uit tot een free fire zone,  die ze dan bestookten met ontbladeringsmiddelen, napalm en bommen van hun B52's, om zo een einde te maken aan het verzet waar ze echter nooit volledig in geslaagd zijn.

Door deze site gezien te hebben kunnen we ons ook wel een beter beeld vormen van de gruwels die hier gebeurden. Alvast een stukje geschiedenis die we weer wat beter leren kennen hebben.

Vanavond gaan we ons nog tegoed doen aan het lekkere vietnamese eten en morgen vliegen we alweer door naar Hanoi in het noorden, waar het waarschijnlijk ook een pak frisser zal zijn...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josiane:
    11 december 2017
    Amai zeg dat was goed prijs van de eerste dag. Zonder hotel, niet alleen in een vreemde stad, maar ook een vreemd land, een vreemd continent en een vreemde taal en zeker een vreemde levensstijl. Maar ja, alles komt uiteindelijk toch goed he.
    Die vreemde tunnels, gangen, en vallen hebben wij vroeger wel in films en journaals gezien maar daar zo in staan moet toch een beklemmend gevoel geven.
    Hier bij ons heeft het erg gesneeuwd en op de weg stond meer dan 1200 km file. Gisteravond waren al de vluchten in Zaventem gecanceld.
    Smakelijk eten nog en voorzichtig zijn he "Kempen basterds".
  2. Ma en pa:
    Here We Are
    Proficiat met jullie eerste opdracht
    Zeer mooie tekst
  3. Moeke en vake:
    11 december 2017
    Dat is verschieten denk ik als je daar aan komt en geen plaats hebt om te slapen maar een heel gerust stelling voor mij want ik weet dat jullie plan trekkers zijn het was een boeiend verhaal ik kijk al uit naar het volgende verhaal groetjes en veel plezier moeke en vake
  4. Suzanne:
    11 december 2017
    We hebben onze draai hier al goed gevonden hoor. De foto's van onze eerste dag hebben jullie nog tegoed 😎
  5. Saskja:
    11 december 2017
    Jullie willen avontuur, dus jullie krijgen avontuur! 😁😁 Slaaplekker allemaal 😘😘😘
  6. Lisette Suijkerbuijk:
    11 december 2017
    Wel een heel avontuurlijk begin ;-(. Wat leuk om jullie verhalen hier te lezen. Heel interessante uitstap die jullie hebben gedaan vandaag. Vietnam stond al op onze bucketlist, we hebben de Vietcong-tunnels er als "to do" bij gezet ;-).
  7. Theo en Ria:
    11 december 2017
    Wat zijn jullie toch plantrekkers, geen paniek zelfs niet als je gereserveerde hotel doorverhuurd is.
    Ik vind het fijn om jullie reisverhaal te volgen, zo leren we nog iets over Vietnam. Benieuwd kijken we uit naar het volgende verslag! Nog veel avontuur en vooral veel plezier!
  8. Proost Chris:
    11 december 2017
    Ik geniet van het stukje Vietnamese geschiedenis, het brengt zeventiger jaren weer in mijn huiskamer. Blijf gulzig!
  9. Ann:
    11 december 2017
    Jullie zijn echte globetrotters, een tegenslag met de door verhuring van jullie kamers , dan maar iemand aanspreken en deze voor jullie kar spannen en een oplossing laten vinden.
    Geniet van jullie verblijf daar en op naar het volgende.
  10. Jacqueline:
    11 december 2017
    Ik zal het morgen aan moe Marie vertellen ,dat jullie geen slaapplaatsen hadden, hier heel veel sneeuw wij kleine blikschade aan de auto 🚗,maar geniet nog van jullie verlof ,leuk dat we mee kunnen. Volgen
  11. Tante Lief en nonkel Jef.:
    11 december 2017
    Het is een verhaal dat ze ons ook uit de geschiedenis, een paar duizend jaar geleden, verteld hebben. Maar dat koppel had minder geluk. Die zijn in een stal tussen de dieren terecht gekomen. Ze waren ook enkele weken later op het jaar naar een slaapplaats op zoek. We zijn nieuwsgierig naar Jullie verdere avonturen!
  12. Dorien:
    12 december 2017
    Gratis cava in de lounge, da's niet slecht! 🤣 Blij dat jullie goed zijn aangekomen, en gelukkig is het ginder niet zo moeilijk om een slaapplaats te regelen.
    Veel plezier in Hanoi! XXX
  13. Jeff en Shari:
    12 december 2017
    Bewogen eerste dagen precies!!
    Het zal ook zeker niet de laatste geschiedenisles zijn die we zullen krijgen via de blog.
    Voorzichtig en geen hondjes eten!
    xx