Een rustig dagje in Hoi An.

22 december 2017 - Hoi An, Vietnam

Geen regen vandaag, terwijl het wel voorspeld was, dat is een meevaller.  Deze voormiddag hebben we een rustperiode ingebouwd, rustig ontbijt, even gaan kuieren in het dorp en na de middag gaan we nog eens een toer fietsen in de omgeving.
Na uitvoerig een keuze gemaakt te hebben uit de 4 minst slechte fietsen zijn we vertrokken voor een toer over de verschillende eilandjes in de rivier.  Mooie paadjes en bruggen verbinden de eilanden met elkaar.  Onderweg zijn we toch weer enkele mooie en bijzondere plekjes tegengekomen, zoals 2 kerkhoven, een militair en een burger. Bij het oprijden van de derde brug...panne met de fiets, het achterste tandwiel vier er gewoon tussenuit, dus onherstelbaar.  En dit uitgerekend op het verste punt verwijderd van ons hotel.  Dat wordt dus duwen.  De lichtste onder ons dus op de defecte fiets, en dan duwen maar, ongeveer 8km voor de boeg.  De eerste 2km gingen verschrikkelijk zwaar, tot we constateerden dat de ketting tussen het wiel en het kader gekneld zat en daarmee het wiel afremde.  Een paar vietnamezen kwamen ons ter hulp en haalden de ketting er van tussen.  Toen ging het duwen een pak beter maar ondertussen was het al donker geworden. Gelukkig had ik een Petzl bij die als achterlicht kon dienst doen. Zij aan zij met een dubbele fiets door het verkeer laveren was soms een spannende onderneming, maar we geraakten heelhuids in het hotel, wel goed bezweet natuurlijk van de dubbele onverwachte inspanning.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Josiane:
    22 december 2017
    Jawadde mannen weer een dagje om aan de kleinkinderen te vertellen op een mooie zomeravond rond rond de bbq. Weet je nog Alain dat we hetzelfde voor hadden met een motorbootje in Montreux en met de brommer in Kreta. Gelukkig zijn jullie goede plantrekkers en met wat hulp van de plaatselijke bevolking komt het altijd goed. Het was dan ook dag 13 .
  2. Jan Proost:
    22 december 2017
    Een rustige dag was aan jullie niet besteed die fiets heeft voor wat spektakel gezorgd maar eind goed alles goed hè 😍😎😨👻👍👍👍
  3. Tante Lief en nonkel Jef.:
    23 december 2017
    Zulke gebeurtenissen behoren eigenlijk tot de charmes van het avontuurlijk reizen!
    Zolang zich hierdoor geen gevaarlijke toestanden ontwikkelen, gaan ze als anekdote gekatalogeerd worden!
    Blaas maar eens goed uit en wenst de jarige onder Jullie nog van harte proficiat!
  4. Suzanne:
    23 december 2017
    We gaan de jarige onder ons leren koken vandaag zodat hij mij een paar lekkere vietnamese gerechtjes kan voorschotelen thuis. Hij gaat er hopelijk wat tijd voor hebben nu hij ook gedeeltelijk op pensioen gaat 😉
  5. Theo en Ria:
    23 december 2017
    Wij genieten van jullie spannende reisverhalen, en hoe meer verrassingen voor jullie, hoe plezanter het voor ons is... :)
    Geniet nog van jullie reis en een gelukkige verjaardag voor onze Rudi.
  6. Paul en Rosa:
    23 december 2017
    Nog hartelijk gefeliciteerd Rudi, met je verjaardag
  7. Josiane:
    Hartelijk gefeliciteerd Rudy
  8. Proost Chris:
    23 december 2017
    Spannende dag dus, wat zal dat comfort van thuis weer gewaardeerd worden!
  9. Diane Nelissen:
    23 december 2017
    Dat zijn van die voorvallen die je lang bijblijven en nog jaren later over vertelt.
    Kan je contact maken met de mensen daar en meer te weten komen over hun leefwereld,hoe leven ze?En de kinderen hoelang kunnen ze naar school,als ze al gaan enz...
  10. Suzanne:
    24 december 2017
    Hey Diane contact is zo goed als onmogelijk. Ze verstaan gewoon geen woord engels. Onderwijs is verplicht en net zoals bij ons van 3 jaar naar de kleuterschool. Leerplicht tot 15 jaar. Ze hebben hier ook een goede gezondsheidszorg die bovendien gratis is. Volgens ons is Vietnam zeker geen arm Aziatisch land. Het socialistisch apparaat houdt alles zeer goed in de hand.